Wiadomości z rynku

poniedziałek
30 grudnia 2024

Uważnie wybieraj Renault Magnum AE 385Ti

Używane - Renault Magnum AE 385Ti ciągniki siodłowe (1990-1996)
23.04.2010 00:00:00
Niska cena zakupu i płaska podłoga w komfortowej kabinie to zalety Magnum pierwszej generacji. Niestety, zdarzają się w nim poważne awarie. Nic dziwnego, skoro Renault rozpoczęło produkcję Magnum AE 385Ti 20 lat temu. Ciągnik siodłowy tej marki ma kilka poważnych wad. Do tych najistotniejszych zaliczyć można między innymi trudny dostęp do silnika oraz problem na jaki się napotykamy, gdy chcemy wymienić żarówki przednich reflektorów.
Magnum debiutowało przed 20 laty. Dostępne były ciągniki siodłowe 4x2, 6x2 i 6x4. Najpopularniejsze dwuosiowe mają rozstawy osi 3.900 i 4.120 mm. Mechanika Magnum AE przejęta została z poprzednika, modelu Major, nowa była za to kabina, która po raz pierwszy w historii ma płaską podłogę w ciągniku z silnikiem umieszczonym pod kabiną. Jej kanciastemu kształtowi pojazd zawdzięcza przydomek - kiosk. Kabinę usytuowano wysoko, co nie tylko utrudnia dostęp (na domiar złego schodki są za przednim kołem), ale sprawia także, że mocno się ona wychyla na zakrętach. Z drugiej strony Magnum zapewnia spory komfort podróży.
Producent nie ustrzegł się kilku wpadek konstrukcyjnych, które sprawiają, że dostęp do silnika nie jest najlepszy, ciężko także wymienia się żarówki przednich reflektorów. Za to szoferka nie ma problemów z korozją.
Silnik R6 o mocy 385 KM to sprawdzona konstrukcja, dobrze znosi paliwo niskiej jakości, a do remontu przejeżdża średnio 1,5 mln km. Częstej wymiany wymagają elementy jego osprzętu, jednak większość z nich nie jest droga. Gorzej wypada francuska skrzynia biegów B18, w której zdarzają się luzy na wybieraku i inne problemy. Nietrwałe jest zawieszenie pojazdu - szczególnie przednie mechaniczne. Systematycznego serwisowania wymaga także zawieszenie szoferki, jednak Magnum miewa gorsze przypadłości. Pękają w nim ramy (z tyłu, niedaleko miechów powietrznych zawieszenia). Słyszeliśmy także o wypadkach zapalenia się kilku egzemplarzy, co spowodowane było błędem w instalacji elektrycznej (zły jeden z bezpieczników).
Zaletą Magnum jest niska cena zakupu. Doceniamy także prostą budowę i w miarę dobrą dostępność tanich zamienników części.
Ekspert
Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku
- Magnum pierwszej generacji wymaga staranności podczas poszukiwań, sporo jest pojazdów z dużymi przebiegami lub po przejściach. Jeżeli jednak trafimy na ciekawy egzemplarz, można się nim zainteresować. Najważniejsze jest, aby nie miał pękniętej ramy oraz żeby jego stan techniczny wymagał jak najmniejszych inwestycji. Czas tego pojazdu przemija. W wypadku Magnum AE warto się zastanowić, czy nie dopłacić kilku tysięcy do nowszej generacji E-Tech.
Renault Magnum 385Ti c. siodłowy 4x2 z 1995 r.
DMC zestawu
techniczna / 44.000 /
administracyjna 40.000 kg
Masa własna 7.240 kg
Rozstaw osi 3.900 mm
Poj. silnika 12,0 l /
cylindry R6
Moc maksymalna 385 KM
przy obr/min 1.900
Maks. moment obr. 1.620 Nm
przy obr/min 1.200
Skrzynia biegów ręczna 18+1
Ceny netto nowych części (zamienniki)
Renault Magnum 385Ti c. siodłowy 4x2 z 1995 r.
Chłodnica 4.100 zł
Sprzęgło (komplet) 4.716 zł
Reflektor 750 zł
Klocki hamulcowe (komplet; przód) 386 zł
Filtr oleju 28 zł
Filtr powietrza 78 zł
Ceny części używanych
Renault Magnum
Reflektor 70 zł
Zderzak przedni 280 zł
Szyba czołowa 500 zł
Chłodnica 800 zł
Przykładowe oferty (marzec 2010 r.) Renault Magnum c. siodłowy
Rocznik Przebieg (tys. km) Cena netto (tys. zł)
1991 1.000 10
1992 980 11,3
1993 1.200 12,5
1994 950 12,8
1995 1.100 13,5
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.